SEO staat voor Search Engine Optimization en SEA staat voor Search Engine Advertising. Wat we vaak zien is dat mensen dit door elkaar halen maar eigenlijk is het verschil erg simpel. De O staat voor Optimaliseren en de A voor Adverteren.
SEA in Google
Zoals hierboven al benoemd is staat SEA voor Search Engine Advertising. Dit betekent dat je tegen betaling boven aan in Google kan komen. Dit systeem werkt op een CPC, wat betekent dat je pas betaald wanneer iemand erop klikt. Je maakt dus eigenlijk tegen betaling gebruik van de database van Google.
Je kan jezelf natuurlijk voorstellen dat ook met het adverteren veel concurrentie is op bepaalde keywords. Veel mensen gebruiken nu eenmaal Google… Maar waarom zou jij jezelf toch willen mengen tussen deze groep? Hieronder staan een aantal punten waarom je gebruik zou moeten maken van SEA.

Doelgericht
Adverteren in een zoekamachine is erg doelgericht. Bij het opstellen van een advertentie kan je keywords inzetten die te maken hebben met je product. Als je deze goed instelt, krijgt de perfecte doelgroep je advertentie te zien. 95% van Nederland gebruikt Google dagelijks.
Als ik kijk naar mijn eigen zoekgedrag, zoek ik alle producten die ik nodig heb eerst op Google. Dit doe ik om te kijken welke aanbieder het best bij mij past. Ik kijk rond en klik websites aan die ik het best bij mijn eisen vind passen. Wanneer ik snel van een website af ben, ziet Google dat ik die website niet interessant vond en dat dit niet past bij mijn eisen.
Daarnaast weet Google precies wat mijn zoekgeschiedenis is, ik maak immers gebruik van hun zoekmachine. Ze weten dus dat ik hou van een snelle levering en een goede service. De data gaat zo diep dat ze weten dat ik bereid ben om hier meer voor te betalen. Google weet meer dan dat je denkt en staan er voor open dat je tegen betaling gebruik maakt van hun database.
Budgetlimiet
Wil je niet meer dan 300 euro per maand adverteren? Dit kan geregeld worden door middel van het budgetlimiet. Je zal dus nooit voor onverwachte kosten komen te staan bij SEA.
Daarnaast is het zoals eerder al benoemd een CPC systeem. Dit houdt in dat je betaald voor het resultaat. Klikt iemand op je link, dan kost het je (gemiddeld) €1,30, maar je weet wel dat iemand opzoek is naar je product en je potentieel opbelt voor een afspraak!
Overzichtelijke resultaten
Natuurlijk kennen we allemaal Google Analytics. We koppelen eigenlijk Google met onze website om resultaten in te zien. Het voordeel hiervan is dat je precies kan zien waar een bezoeker vandaan komt en hoe hij je website gebruikt. Zelfs kan je inzien welke keywords gebruikt worden om jouw bedrijf te vinden.
Ook de resultaten van SEA worden erg goed en duidelijk geschetst. Wanneer je ziet dat bepaalde keywords geen goede resultaten boeken, haal je de campagne er van af en kan je makkelijk nieuwe keywords vinden.
Keyword analyse
De juiste keywords vinden is niet heel makkelijk als je niet goed weet wat je moet doen. Wij hebben handige tools waardoor we snel zien wat jouw beste keywords zijn en hoe veel concurrentie op een bepaalt keyword zit. Laat ons een gratis keyword analyse doen. Neem contact met ons op!