Mensen beseffen hoe belangrijk het is om veel bezoekers naar je website te krijgen. Hoeveel dit er zijn, valt in analytics te zien, maar analytics geeft ook de bounce rate aan. Dit is het percentage mensen die op je website komen, maar niet doorklikken naar een andere pagina op je website. Wat houdt dit in?
Als je een hoge bounce rate heb je waarschijnlijk je SEO niet goed op orde. Mensen vinden niet wat ze verwachten op je website. Stel jij bent eigenaar van een pannenkoekenhuis en ik ben opzoek naar een pizzeria. Het kan zijn dat jouw website is ingesteld met de gedachte dat wanneer iemand zin heeft in een pizza, ook mogelijk zin heeft in pannenkoeken. Ik kom bij jou op je website en zie dat dit niet is wat ik zoek en bounce van je website af. Het is een heel simpel voorbeeld, maar in de praktijk zien we deze gedachtegang serieus gebeuren!
Een hoge bounce rate is niet altijd slecht. Het hangt namelijk af van de content die je biedt. Als jij een super goed artikel hebt geschreven over een bepaald onderwerp en deze wordt veel bezocht, kan het zijn dat mensen een enorme waarde halen uit je artikel maar niet doorklikken.
Wat is de waarde als ik hier geen conversie uit haal? Mensen onthouden je naam en weten dat je goede content creëert. We hebben wel 2 goede tips voor je om toch meer uit je bezoekers te halen:
- Pop ups die vragen om email adres wanneer ze de site willen verlaten. Zo bereid je jouw emaillijst uit.
- Doorlinken naar andere pagina’s zodat ze nog meer waarde krijgen en uit eindelijk leiden tot conversie.